Hvad er det særlige ved Bugattis biler?

Historien om bilens udvikling er fuld af pionerer, der udtænkte de mange små skridt og de færre store spring i den tekniske udvikling. Teknikere og ingeniører var dengang som nu typisk specialister i én eller flere discipliner inden for motorteknik, transmission, bremser, affjedring, karosseri og så videre.

Ettore Bugatti derimod var et kreativt og kunstnerisk præget multigeni, som nok lod sig inspirere men helst fulgte sine egne veje. Bugatti havde konstant hovedet fuldt af idéer om, hvordan det ene og det andet kunne gøres bedre, og med sin enestående rumlige forståelse for form og funktion noterede han sine idéerne i hurtige småskitser. Via dygtige medarbejdere blev skitserne herefter grundlag for senere tekniske tegninger og endelig produktion.

Et tidligt mesterstykke blandt Ettore Bugattis bilkonstruktioner var prototypen – type 10 – som han i 1908- 09 designede og egenhændigt byggede i alle enkeltheder helt fra bunden. Bilen var på samme tid et usædvanligt smukt stykke finmekanisk håndværk og en for den tid fremragende konstruktion. Bugatti bevarede det lille 2-personers vidunder af en bil resten af livet, - og den eksisterer stadig, nu i USA.

Bugattis motorer havde - foruden deres rene design og høje kvalitet - nogle typiske fælles træk lige fra de første blev bygget i Molsheim i 1910 og til de sidste af hans biler forlod fabrikken i slutningen af 1930rne:

  • cylinderblokken udformet som ’monoblok’, det vil sige uden aftageligt topstykke
  • ventiler drevet af en eller to overliggende knastaksler, ofte med flere ventiler pr. cylinder
  • udbredt brug af aluminium, først og fremmest i støbte krumtap- og knastakselhuse.

Ettore Bugatti benyttede i hele sit professionelle virke et enkelt og fortløbende nummersystem for sine projekter, - biler såvel som andre typer konstruktioner. Der er ikke fuldkommen klarhed over alle numrene, men den følgende oversigt omfatter de mest kendte af Bugattis biltyper fra Molsheim perioden.

Læs om udvalgte Bugatti typer her >

/fs